چاپ، یکی از قدیمی ترین روش های انتقال پیام به انسان هاست. شاید باورش سخت باشد، اما اولین نسخه های چاپی به بیش از ۵۰۰۰ سال قبل بر می گردد! از همان زمان، مردم به دنبال راهی بودند تا پیام های خود را برای تعداد بیشتری از افراد منتشر کنند. اما چرا هنوز چاپ اهمیت دارد؟ فرض کنید شما یک برند دارید و می خواهید محصولتان را تبلیغ کنید. اگر روی بسته بندی محصولتان چاپ مناسبی نداشته باشید، چطور می توانید مشتری را جذب کنید؟ یا مثلا اگر یک کارت ویزیت شفاف و زیبا نداشته باشید، چطور می توانید در ذهن مخاطب ماندگار شوید؟
چاپ دقیقاً همین نقش را دارد؛ باعث می شود برند شما دیده شده، جذاب باشد و در ذهن مشتری ماندگار بماند. از چاپ تراکت های ساده گرفته تا بیلبوردهای تبلیغاتی عظیم، همگی نتیجه ی روش های مختلف چاپ هستند که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.
تاریخچه و تحول روش های چاپ
چاپ از کجا شروع شد؟ بیایید برگردیم به حدود ۱۴۴۰ میلادی، جایی که یوهانس گوتنبرگ در آلمان اولین دستگاه چاپ را اختراع کرد. قبل از آن، برای نوشتن یک کتاب باید صدها صفحه را با دست می نوشتند که هم زمان بر بود و هم هزینه زیادی داشت. اما با ورود دستگاه چاپ، کتاب ها با سرعت بیشتری تولید شدند و اطلاعات در دسترس افراد بیشتری قرار گرفت.
با گذر زمان، روش های چاپ تغییر کردند. در قرن ۲۰، چاپ افست و دیجیتال انقلابی در صنعت چاپ به وجود آوردند. این تغییرات به کسب و کارها اجازه داد که با هزینه کمتر، کیفیت بهتر و سرعت بیشتر، محصولات چاپی خود را تولید کنند. حالا در قرن ۲۱، تکنولوژی های جدیدتری مثل چاپ سه بعدی و چاپ روی سطوح پیچیده در حال توسعه هستند.