اصول و تاکتیکهای موثر در طراحی وبسایت فروشگاهی | طراحی سایت فروشگاهی نارینگ
اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی در چیست؟ اصول طراحی سایت فروشگاهی چه آیتم هایی در برمی گیرد؟ زندگی در عصر دیجیتال، حضور کسب وکارهای مختلف را در فضای دیجیتال اجباری کرده است. حضور اینترنت پرسرعت، از مهم ترین مسائلی است که این روزها حضور وب سایت را برای معرفی و گسترش وب سایت پر رنگ و ضروری میکند. شرایط زندگی در دنیای امروزی به گونهای پیش میرود که بسیاری از شهروندان ترجیح میدهند که زمان خود را صرف گشتوگذار در خیابانهای پر از ازدحام نکنند. در منزل تنها با چند کلیک تمام خرید خود را پیش ببرند. این دسته از مخاطبان اولین جایی که به دنبال شما هستند، فضای اینترنت و در فضای وب سایت است. اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی در این زمان پدیدار میگردد.
با توجه به این شرایط، اگر کسبوکارها از مزایای طراحی سایت فروشگاهی کمک نگیرند؛ از بین رفتن فرصتهای تجاری خاص و سودآور را در پیش دارند. اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی در بخش تبلیغات و رسیدن به جایگاه عالی در نتایج گوگل با توجه به تغییر هنجارها و الگوهای خرید تنها از این طریق میسر میگردد. اصول طراحی سایت فروشگاهی ، رسیدن به برندینگ و گسترش کسبوکار اینترنتی جز یکی از راه های کسب فروش بیشتر و محبوبیت بالاتر در میان کاربران نام برده می شود. هر حوزهای از کسبوکار با داشتن سایت، زمینهی بازخوردهای مثبت و برندینگ کسب وکار در میان جامعه بیشتر بدون حضور مرزهای جغرافیایی می شود.

اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی | طراحی جذاب و تجربه خریداران
شاید برای شما هم پیش آمده است سایتی را باز کردید که به سرعت از آن خارج شوید؟ تجربه کاربری در سایت فروشگاهی اگر بد باشد، قطعا مشتری خود را از دست میدهد! تاثیر تجربه کاربری جدای از ایجاد حس مناسب در تجربه خریداران از نظر سئو و بهینه سازی سایت نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. کسب رتبههای مناسب در نتایج موتورهای جستجو و سئو سایت مناسب از اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی است.
اصول طراحی وبسایت فروشگاهی که باعث تاثیر موفقیت آمیز طراحی بر تجربه کاربران میشود. شامل: اهمیت به طراحی ظاهری، طراحی بستر خرید آسان از سایت، امکان بررسی و مقایسه کالاهای مشابه، حضور محتوای متنی مناسب در بخش توضیحات محصولات، رسپانسیو بودن سایت برای موبایل و تبلت و در آخر حضور تصاویر با کیفیت در عین حال طراحی زیبا با دسترسی ساده برای تمام افراد باعث جلب توجه کاربران نسبت به سایت شما میگردد.
انتخاب سیستم مدیریت محتوا (CM) مناسب برای فروشگاه آنلاین
در پایههای طراحی وبسایت فروشگاهی باید به سیستم مدیریت محتوا مناسب برای نمایش مناسب محصولات و جلب نظر مشتری نیاز داریم. در ادامه متن بهترین سیستمهای مدیریت محتوا را باهم مرور میکنیم.
سیستم مدیریت محتوا CMS چیست؟
اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی در رشد و گسترش کسب وکار در فضای مجازی و واقعی برهیچکس پوشیده نیست. سیستم های مدیریت محتوا این امکان را به شما می دهند که به راحتی بدون نیاز به کدنویسی سایت مناسب خود را طراحی کنید. بیش از صدها نوع سیستم مدیریت محتوا CMSمختلف دربخش های متعدد حضور دارد که هر کدام کاربردها و قابلیت های مختلفی را در بردارد.
بهترین سیستم مدیریت محتوا و اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی
در حال حاضر، وردپرس یکی از بهترین سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) در بازار وب است. امروزه بیش از 40 درصد وب سایتهای فروشگاهی با وردپرس مدیریت و طراحی میشوند. با این تفاسیر وردپرس یکی از محبوبترین سبک سیستم مدیریت محتوا در میان مردم است. سایتهای بزرگی مانند وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز و CNN هم با سیستم مدیریت محتوا پیش میروند.
اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی و وابستگی آن به حوزه کسب وکار،نگرانی صاحبان مشاغل نسبت به بازدهی و مطابقت با نیاز مشتری را همیشه به دنبال داشته است که سیستمهای مدیریت محتوا مناسب این نگرانی را رفع میکند. از مزیت های وردپرس می توان به پنل مدیریت کاربر پسند و منطبق بودن با قوانین سئو، دسترسی راحت، سهولت در انتشار و ویرایش محتوا، قابلیت توسعه راحت به کمک افزونه و تمها،دارا بودن انجمنهای قوی و فعال و ویرایشگر قدرتمند برای مدیریت محتوا را نام برد.

بهترین سیستم مدیریت محتوا در اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی
اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی بر هیچ صاحب مشاغلی پوشیده نیست. بهترین سیستم مدیریت محتوا وردپرس است که بسیاری از طراحان از آن کمک میگیرند. در ادامه سیستم های مدیریت محتوایی که بر پایه وردپرس هستند اما اصول طراحی وبسایت فروشگاهی را دربردارد را باهم پیش می بریم.
سیستم مدیریت محتوا ووکامرس (WooCommerce )
ووکامرس درواقع یک افزونه فروشگاه ساز رایگان است که تحت سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای در بخش خدمات طراحی سایت به کار گرفته میشود. محیط کاربری ساده و طراحی جذاب از ویژگیهای محبوب این سیستم مدیریت محتوا به شمار میرود.
سیستم مدیریت محتوا وودمارت Woodmart
در بخش اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی بدون اغراق قالب وودمارت یکی از بهترین پیشنهادهاست. بهرهمندی از انواع امکانات فروشگاهی مهمترین نیازهای مشتریان را در وب سایت شما مرتفع می کند. سادگی، زیبایی و در عین حال حضور امکانات متعدد وب سایت شما را یکی از جذابترینها در نگاه مشتریان خواهد کرد.
سیستم مدیریت محتوا جوملا Joomla
جوملا رقیبی قدرتمند وردپرس از قدیم تا به امروز در بخش سیستم های مدیریت محتوا به شمار می روند. جوملا بستر وردپرسی ندارد و برای افراد تازه کار خیلی توصیه نمیگردد. این سیستم برای کسانی که به کدنویسی تسلط دارند بهترین گزینه است؛ زیرا با حضور افزونههای متعدد بستر مناسب برای جلب نظر مشتری و تجربه کاربری بهتر، فراهم میکند.

اصول طراحی نمایش محصولات و خدمات
در بخش اصول طراحی و راهنمای طراحی وبسایت فروشگاهی باید نکاتی را در نظر بگیرید که با توجه به آنها بتوانید سایت فروشگاهی خود را معرفی نمایید. اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی باعث میشود که عدم توجه به نکات در رابطه با نمایش محصولات، نتیجه دلخواه را برای شما رقم نزد. در ادامه 12 نکته طلایی اصول طراحی وبسایت فروشگاهی را باهم مرور خواهیم کرد:
- محصول خود را با تولید محتوا متنی مناسب و خوانا معرفی نمایید. ( برای رسیدن به توضیح مناسب محصول باید در نظر داشته باشید که جزئیات اساسی محصول چیست، محیط قابل استفاده از محصول ، رقبای محصول و مشتریان خود را بشناسید)
- انتخاب رنگ سازمانی مناسب در بخش راهنمای طراحی وبسایت فروشگاهی اهمیت دارد.
- در زمان طراحی وبسایت خود را جای کاربر قرار دهید.
- تمرکز بر مزایای محصول (فکر کنید که محصول چگونه نیاز مشتری را رفع می کند)
- استفاده از بروشورها (تصاویر و متن ها را در بخش معرفی محصول قرار دهید)
- ناوبری آسان بین دسته های مختلف فروشگاه ایجاد کنید.
- فرایند پرداخت را آسان نمایید.
- ریسپانسیو سایت را جدی بگیرید.
- تصاویر باکیفیت و زیبا ثبت نمایید.
- طراحی سایت را حرفه ای پیش ببرید تا اعتمادسازی میان شما و مشتریان صورت بگیرد.
- نظرات کاربران را حتما در بخش محصولات و خدمات سایت قرار دهید.
- سئو سایت باید به گونهای پیش برود، که باعث دیده شدن شما در میان کاربران بیشتری گردد.
اصول طراحی رابط کاربری UI برای افزایش تعامل با محصولات
در ابتدا باید در رابطه با اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی این نکته را در نظر بگیرید که کاربران با ورود به سایت شما، چه احساسی را تجربه میکنند؟ در مقالات گذشته به مفهوم رابط کاربری اشاره کردیم که می توانید آن را مطالعه نمایید . رابط کاربری UI یا ظاهر گرافیکی سایت باید به گونه ای طراحی شود که بتوانند نظر کاربران را به سمت خود بکشانند. باید در نظر بگیرید که چه رنگهایی با چه فونتهایی نظر مخاطب را جلب میکند.
ایجاد ناوبری ساده و قابل فهم برای کاربران
این روزها دیگر هیچ انسانی بدون نقشه راه به یک مسیر و گردش در یک جنگل یا کوهنوردی نمی رود. بدون شک میدانیدکه اگر ساعتها در میان کوه ها گذر کنید و ندانید که کجا قرار دارید به دردسر بزرگی می افتید.
این مثال را در ذهن خود داشته باشید و یک سایت فروشگاهی پر از محصول را در نظر بگیرید، بدون داشتن سیستم هدایت و ناوبری مناسب در زمان طراحی، کاربر و مدیر سایت به طور حتم به مشکل بر میخورند و کاربر در لابلای صفحات سایت گم میشود.
اما بر عکس این داستان، اگر این سیستم دقیق و واضح پیش برود؛ کاربر در سایت شما مکث میکند و تجربه خوبی از بازدید و خدمات طراحی سایت شما تجربه خواهد کرد. این امر رشد و برندینگ کسب وکار شما را به دنبال دارد.
ناوبری ساده در بخش اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی حائز اهمیت است. طراحی وب سایت همیشه با در نظر گرفتن کاربر جلو می رود و از زبانی واضح و قابل فهم کمک می گیرد. در بخش اهمیت ناوبری ساده باید توجه داشته باشید که به مهمترین صفحات لینک دهید. از فضای سفید فراوان، روانشناسی رنگ و سایر تکنیک های طراحی در رسیدن به طراحی مناسب کمک بگیرید.

بهینهسازی صفحات محصول، سبد خرید و تسهیل فرآیند پرداخت
زمانی که برای خرید به فروشگاههای زنجیرهای میروید، یک سبد چرخدار یا دستی را در ابتدا با خود برمیدارید تا محصولات متنوعی که در قفسههای فروشگاه میبینید را بردارید و به بخش حسابداری فروشگاه تحویل دهید. این شرایط برای زمانی که به سایت فروشگاهی سر میزنید نیز به صورت مجازی اتفاق می افتد. اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی در بخش سبد خرید و تسهیل فرآیند پرداخت نمایان میشود. زمانی که مشغول پیدا کردن محصول موردنظر خود هستید؛ دکمه «اضافه کردن به سبد خرید» به کاربر این امکان را به کاربر می دهد که محصولات مورد نظر را در سبد اینترنتی قرار دهند و پس از بررسی نهایی آن را پرداخت کنند.
اما بنظر شما چه عاملی باعث می گردد که کاربران سبد خرید خودشان را رها کنند؟ عواملی چون:
- هزینههای غیر قابل انتظار
- دلایل رها کردن سبد خرید اینترنتی
- فرایند پرداخت پیچیده
- درخواست ایجاد حساب
- امنیت پایین سایت فروشگاهی و عدم اطمینان
- سیاست نادرست بازگشت کالا
- ریسپانسیو نبودن سایت فروشگاهی
- قیمت بهتر در سایر فروشگاهی دیگر؛ این عوامل باعث می شود که کاربر از خرید خود انصراف دهد. در این بخش باید اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی را زیر نظر افراد متخصص جدی بگیرید و مسیر خرید و فرایند پرداخت را به گونهای پیش ببرید که کاربر از سایت شما خسته نشود.
اصول محتوای متنی در جذب مشتری، خرید از سایت فروشگاهی
صدور اطلاعات کافی و تولید محتوای متنی مناسب با محصول همراه با عکس های باکیفیت باعث جلب توجه مخاطب، افزایش فروش و درک بهتر محصول توسط کاربر میگردد. اصول اطلاعات و محتوا متنی محرک باید شامل: عکس های مرتب، تولید محتوای جذاب در رابطه با محصول، رعایت سئو وب سایت، ایجاد اعتماد در مخاطب و استفاده از شرایط مقایسه و توضیحات کافی باشد که در نتیجه کاربر در خرید اینترنتی حس یک خرید حضوری را داشته باشد.
البته برای تاثیرگذاری بیشتر بر ذهن مخاطب نباید از انتشار محتوای ویدیویی غافل شوید. در یک مقاله از رابطه با استفاده از تصاویر ویدئویی در فروشگاههای آنلاین را مطالعه نمایید.
معرفی اصول تجربه کاربری UX برای ارتقاء رضایت مشتریان
تجربه کاربری هرچه کارآمدتر باشد، سفر مشتری را در مسیر خرید از وبسایت جذاب تر میکند. راهنمای طراحی وبسایت فروشگاهی باید به گونه ای باشد که با برجسته کردن ارزشهایی که در محصول ایجاد می کند، راه حلهایی را ارائه کند که مزایا و ظرفیت های بالقوه آن برای مشتری سایت مشخص گردد و با پیشنهادهای ارزشمند به هدف روشنی دست پیدا کند.
برای موفقیت در بازار هدف، تجربه کاربری ارزش محصول را به شکلی قابل شناسایی و با دسترسی راحت در اختیار مشتری قرار میدهد. برای مثال کمک گرفتن از متن های روشن و شفاف، عکس های مرتبط و باکیفیت، طراحی مسیری ساده برای شناخت قابلیت های آن باعث ترغیب بیشتر مخاطب می گردد. این امر مستلزم فراهم آوردن یک تجربه ابتدایی روشن و بی دردسر و برنامه ریزی گام به گام است. کاربر باید بتواند در زمان کار با سایت در سریع ترین زمان ممکن به محصول دسترسی داشته باشد و آن را خریداری کند. تجربه کاربری UX برای ارتقاء رضایت مشتریان شامل امکاناتی است که به طور مستقیم روی افزایش ارزش محصول و خرید آن همچنین ارتقاء رضایت مندی بسیار اثرگذار است.
استفاده از ابزارها و راهکارها برای برقراری ارتباط بعد از خرید
دربخش اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی، پیگیری مشتری در بازاریابی و فروش شرایطی را پدیدار می کند که مشتری مایل است که با شما ارتباط خودش را حفظ کند. اصولا نحوه پیگیری فروش نشاندهنده ارزش مشتری در وب سایت است که این موضوع برای کاربر جذاب به نظر می رسد و از جهتی اعتمادسازی بیشتری را به دنبال دارد. برای پیگیری مشتری در فروش ابزارها و نرم افزارهای گوناگونی وجود دارد که از طریق پیامک، فضای مجازی و ایمیل با مشتری در ارتباط خواهد بود. یکی از کارآمدترین نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است که با صدور فاکتور، ارائه تصاویر گویا، ثبت اطلاعات مخاطب در کمتر از یک دقیقه اطلاعات لازم برای پیگیری مشتری در اختیار سایت قرار می دهد.
نتیجه گیری
در این مقاله نگاهی به اهمیت طراحی وبسایت فروشگاهی بر رشد و گسترش کسب وکار داشته ایم. البته برای داشتن سایت فروشگاهی موفق باید به اصول طراحی وبسایت فروشگاهی نیز پایبند بود که مهمترین اصل آن انتخاب سیستم مدیریت محتوا مناسب، اصول طراحی نمایش محصولات و خدمات، طراحی سایت واکنش گرا فروشگاهی و ایجاد ناوبری ساده و قابل فهم اشاره کرد.
در زمان طراحی سایت فروشگاهی مدنظر داشته باشید که با بهینه سازی و سئو صفحات محصول و روند خرید آسان در کنار حضور ویدیوهای محصول و تولید محتوا متنی کاربردی می توانید بر میزان فروش بیشتری تکیه کنید. با این تفاسیر اگر به دنبال تیم متخصص در طراحی سایت فروشگاهی هستید، آژانس دیجیتال مارکتینگ نارینگ خدمت رسان شماست.
دیدگاهتان را بنویسید